Charakteristika vybavení
V technickém vybavení lze naši školu zařadit do kategorie velmi nadstandardně vybavených: k normě patří pevný počítač v každé třídě s dataprojektorem popřípadě interaktivní tabulí, nebo dotykovým panelem. Celý areál školy a přilehlé okolí je pokryto wifi signálem potřebným pro výuku s pomocí dotykových zařízení. Pravidelná obměna vybavení zahrnuje potřebnou údržbu, hledání nových technických řešení a využívání digitálních technologií hlavně pro účely výuky a zvýšení komfortu uživatelů.
Lehký výčet hardware
- od roku 2013 využíváme k výuce dotyková zařízení konkrétně Ipady. V současnosti jich máme 150 rozdělených do šesti mobilních učeben.
- robůtci a programovatelné hračky: díky mezinárodním projektům a rozvojovým projektům se postupně vybavujeme robotickými hračkami, které pak využíváme pro výuku základů algoritmizace a programování. Nejlepší pro výuku programování je začít již na prvním stupni, kde právě je jedna učebna Ozobotů, jedno hnízdo Bluebotů, sady Lego We-Do2 a Lego Boost.
- na druhém stupni pak máme možnost pracovat s další Ozobotí učebnou (20ks) a v rámci odpolení aktivity “Robomaniaci” si hrajem s Lego Mindstorm, programujeme dron TeLo či si užíváme opravdového pocitu letu s dronem Mavic s virtuálními brýlemi. Z dalších hraček snad jen ještě zmínit několik sad Microbitů, Arduin a robotickou ruku DOBOT, s vyměnitelnými nástavci, takže s ní můžeme kreslit, vypalovat laserem, programovat ji pro přenášení břemen a jinak se programátorsky rozvíjet….
- v rámci badatelského přístupu k výuce přírodních věd používáme systém Pasco, který ve spojení s tabletovou učebnou tvoří velice atraktivní variantu ke tvorbě laboratorních prací a k vlastnímu měření a experimentování.
- další zařízení stojící za zmínku jsou 3D tiskárny: dva typu Průša MK3 sloužící při výuce počítačové grafiky, modelování a 3D tisku a jeden Průša MK1, který již spíše předvádíme, jako muzeální kousek a ukazujem na něm, jak rychle se 3D tisk v českých zemích vyvíjí.
Pozorování přírody
K poznávání přírody a jejímu bližšímu chápání by měly napomoci i 2 meteorologické stanice jednu provozujeme již skoro 15 let a druhá klimatologická stanice na našem pozemku patří ČHMU a sbírá data o srážkové činnosti na Trutnovsku.
Pro přírodozpyt máme jednu monitorovanou budku, ve které se zahnízdily sýkorky, které můžeme pozorovat online i se zvukem v kteroukoliv denní i noční hodinu na jejich privátním Youtube kanálu a pak pro přímé pozorování krmítko s kamerou, zatím na ně ptáky zvykáme a kameru ladíme.
Fotovoltaická elektrárna
Roku 2010 byla naše elektrárna fakticky připojena soustavou fotovoltaických panelů na střešních konstrukcích do distribuční sítě ČEZu.
Fotoovoltaická elektrárna se skládá ze 4 výrobních bloků a to:
- „Hlavní budova“ o instalovaném výkonu 33,12 KWp,
- „Hala“ – 91,8 KWp, které náleží škole a na které se vztahuje grant MŽP a následný úvěr u České spořitelny,
- výrobní bloky „Jídelna“ – 17,02 KWp a „Tělocvičny“ – 31, 7 KWp soukromých investorů, kterým je plocha našich zařízení pronajata na základě smluvního vztahu.
Celkové náklady na pořízení školní části elektrárny činily 12 177 474Kč, z čehož byl příspěvek z fondu evropské unie ve výši 487 990Kč, zbytek 7 306 484Kč je úvěrován u České spořitelny na 15 let. Provoz elektrárny se projevil především na spotřebě školy, neboť v první řadě vyrobenou energii škola spotřebovává a teprve přebytky „prodává “ distribuční sítě.
Od spuštění elektrárny bylo evidováno z části patřící škole celkem vyrobených 125,2 MWh, což je o 5 MWh více než bylo plánováno při podávání žádosti grantové komisi. Vzhledem k tomu, že průběh letošního léta (období s největším výrobním potenciálem) byl velice netypický, je celkový výkon příjemným překvapením.